Thursday, June 23, 2011

Marilah Belajar Bahasa Iban..


Bahasa Iban sebenarnya mudah dipelajari dari kebanyakan bahasa2 etnik lain
yang wujud di Sarawak. Buktinya seperti di bawah:-

Gua translate dr BM ke BI(Bahasa Iban)

Makan - Makai
Berjalan - Bejalai
Jalan - Jalai
Pulang - Pulai
Panjang - Panjai
Mandi - Mandi (Bukan Mandai) Hehehehe..

Antara perkataan2 yang yang biasa digunakan dalam bahasa Iban adalah:-

Aku/Saya - Aku
Kamu/Awak - Nuan, Dik, Kuak (Perkataan Kuak hanya biasa digunakan pada sesetengah tempat ja)
Dimana - Dini
Kemana - Kini
Kesana - Kin
Kesini - Kitu
Nadai - Tiada
Ada - Bisi
Tiada - Nadai
Bagaimana - Baka ni
Berapa - Berapa
Sudah - Udah
Belum - Bedau

Bahasa Iban pun sepertimana Bahasa Melayu, Bahasa Inglish ataupun mana2 bahasa yang wujud di dunia ini ataupn apa2 bahasa yang seangkatan dengannya yang pasti ada mempunyai kata penghubung.. Di antara kata2 penghubungnya adalah seperti:-

dan - enggau
atau - tauka
serta - sereta
tetapi - tang
malahan - taja pen
sambil -sambil
kerana -laban
agar - ngarap ka
meskipun, walaupun - taja pen
sekiranya - enti sema
jika - enti
semasa - benong
setelah - pengudah.


Perkataan Mudah yang biasa digunakan:-

Apa khabar? - Nama berita?
Siapakah nama anda? - Sapa nama nuan?
Siapa datang dengan anda? - Sapa enggau nuan?
Berapakah harga barang ni? - Berapa rega utai tu?
Dimana ___ ? - Dini alai ____ ?
Anda dari mana? - Ari ni penatai nuan?
Sekarang pukul berapa? - Pukul berapa diatu?
Sekarang pukul 5 - Diatu pukul 5
Saya mahu pulang - Ka pulai dulu
Selamat lemai - Selamat petang
Selamat pagi - Selamat pagi
Selamat tengah hari - Selamat tengah hari
Selamat malam - Selamat malam
Selamat datang - Selamat datai / Selamat nemuai
Selamat berkenalan - Selamat bekelala
Bagus - Manah
Jahat - Jai
Cinta - Pengerindu
Kekasih - Sulu
Rindu - Lelengau
Sayang - Sayau

Bagi yang nak bertanya tentang Bahasa Iban ni, sila2knlh.. Gua akan ajar dengan hati yang iklhas. Jangan malu2.. Gua akan cuba ajar sepertimana cikgu ajar di sekolah walaupun gua ni bukan cikgu. Dulu cita2 gua memang nak menjadi cikgu tapi sekarang jadi lainlah pulak. Gua hanya sempat menduduki ujian bertulis nak jadi cikgu. Mungkin kat sana tak lepas. Masa yang diperuntukkn singkat sangat.. Bagi yang sebangsa dan seagama dengan gua yang nak bagi idea tentang 'Marilah Belajar Bahasa Iban' ni, jangan malu2. Anang malu2..


Gua tambahkan lagi perkataan dr BM-Bahasa Iban seperti di bawah:-
aksi - aksi
almari - jemari
anggur - anggur
bahasa - jako
bandar - bandar/pasar
bangku - bangku
bendera - bendera
bihun - bihun
biola - biola
biskut - kuie
bomba - bomba
boneka - patung
buat - gaga
buku - bup
bumi - bumi
cakera padat - cd
cawan - jak/cangkir
dewan - diwan
duka - merampau/seilu-ilu/mawa
dunia - dunya
falsafah - perinsip
gandum - gandum
garfu - serempang/gerepu
gereja - gerija
guru - pengajar
had - limit
huruf - urup
ini - tu
jawab - jawab
jendela - penyenguk
Khamis - Ari Empat
kamus - kamus
kapal - kapal
katil - katil
kaunter - kaunter
kelmarin - kemarik
kemeja - baju
kepala - palak
kereta - krita/moto
komputer - komputer
kongsi - kunsi
kuda - kuda
kuil - kuil
kurma - kurma
lif - lip
limau - limau
lori - lori
maaf - sori/ampun
mahal - mar
makmal - makmal
mangga - mangga/empelam
manusia - mensia
mentega - mentiga
mee/mi - mi
meja - mija
misai - sumit
miskin - mensekin/merinsa
muflis - bengkerap
nujum - manang
paderi - paderi
pau - pau
pesta - pati
pita - tip
pintu - pintu
raja - raja
roda - roda
roti - kuie/roti
sabun - sabun
sains - sain
sekolah - sekula
sama - sama
sengsara - merinsa
sepatu - kasut
soldadu - sedadu
Syurga - Serega
syukur - sukur
singgah - berenti/belelak
suka - keran
tangki - tangki
tauhu - tahu
tarikh - ari bulan
teh - tih
teko - cangku
televisyen - tibi
tin - tin
tuala - kain mandik
tukar - tukar
untuk - ungkup
utara - penyambang
warna - warna
waktu - masa
wira - staring
zaman - jeman

Selamat belajar....